In deel één gaf ik 7 tips voor een succesvolle voorbereiding van een crowdfunding campagne. Deel twee: hoe zorg je ervoor dat je het geld nu ook daadwerkelijk binnenhaalt? Hierbij 10 tips voor het succesvol doorstaan van je crowdfunding campagne. Met de eerste tip: email al je contacten persoonlijk. Veel succes!

1. E-mail al je contacten persoonlijk
Ja, je leest het goed: stuur iedereen een aparte e-mail met een persoonlijke aanhef en introductie. In de voorbereiding heb je een lijst gemaakt van alle potentiële donateurs. Schrijf één basistekst die je in elke e-mail kunt verwerken en zorg dat je de eerste twee dagen van je campagne niks anders hoeft te doen, dan e-mailen. Ik heb iedereen persoonlijk gemaild en een introductie geschreven die aansloot bij de relatie met die persoon.

Het is te gek wat voor reacties je krijgt. Vanaf het moment dat ik de e-mails verstuurde, begonnen ook de donaties te lopen. Ik kon bijna één-op-één volgen wie doneerde. Iedereen wil onderdeel zijn van het succes en daarbij graag als persoon benaderd worden met ‘Hoi Marie Louise’ in plaats van ‘Beste allemaal’.

2. Vertel elke dag je verhaal
Als jij (ik wijs naar je) niet vertelt over je verhaal, dan doet niemand het. Dit heb ik tijdens mijn gehele campagne iedere dag tegen mezelf gezegd. Als ik niets doe, dan weet niemand van mijn bestaan af. Daarom plaatste ik elke dag updates op Facebook, Twitter, LinkedIn en in e-mails. De 52 verhalen van de Koffiefilter deelde ik opnieuw online waarin ik mensen tagde en linkte naar voordekunst.nl. Hierdoor had ik elke dag nieuwe content.

Zorg ervoor dat je vooraf een lijst maakt met content die je kunt delen. Foto’s, video’s, quotes. Dit kan van je crowdfundingproject zijn, maar ook van hoe je bezig bent met de crowdfunding campagne zelf. Laat je persoonlijke verhaal en betrokkenheid bij de campagne zien aan je volgers. Ik deelde foto’s van mijn bezoek aan de drukker, screenshots van hoe het boek er uit kwam te zien, berichten van hoe spannend ik het vond en screenshots van hoeveel procent er al was opgehaald.

3. Deel updates vroeg in de ochtend of in de avond
Het werkt niet om mensen om 11 uur ’s ochtends te e-mailen met de vraag of ze willen doneren. Dit leerde ik ook pas tijdens de campagne. Ieder ander is aan het werk, heeft geen paslezer voor online bankieren bij de hand en vergeet zo om te doneren terwijl diegene wel enthousiast is. De herinneringsmails en updates ben ik vervolgens of heel vroeg in de ochtend (zodat men er al thuis aan wordt herinnerd om een paslezer mee te nemen) of aan het begin van de avond gaan versturen. Als je het aan het einde van je werkdag leest of net als je thuiskomt, is de kans groter dat iemand direct actie onderneemt.

Maak het je potentiële donateur zo makkelijk mogelijk. Denk buiten kantooruren. Ik raad je bijvoorbeeld zeker aan een nieuwsbrief te versturen op zaterdagochtend.

4. Blijf jezelf en laat jezelf zien
Deel de spanning, overwinningen en tegenslagen met je community. We willen allemaal bijdragen aan een menselijk succes en daar horen menselijke emoties bij. De berichten waarin ik deelde dat ik het heel spannend vond, leverde me de meeste likes en reacties op.

de Koffiefilter op 16 procent

5. Durf los te laten
In het eerste blog met tips over crowdfunding gaf ik het advies om alle tijd vrij te maken die je hebt om je volledig te richten op de campagne. Dat is waar. Én je moet durven loslaten. Je weet namelijk niet wat er gaat gebeuren. We zijn geneigd om uit te gaan van het ergste: ‘niemand gaat vast meer doneren’. Die gedachte had ik ook toen de teller op 44 procent stond. Wat een onzin! Juist op het moment dat ik een avond iets anders ging doen en even niet bezig was met donaties, werd ik ontzettend verrast met een enorme donatie die ik echt nooit had zien aankomen.

Als je elke dag vertelt over je verhaal, je contact hebt met mensen, je deelt over hoe je dit traject beleeft en ook een helder einddoel voor ogen hebt, dan mag je er op vertrouwen dat het goed komt. Maar ik begrijp de spanning en angst ontzettend goed. Het kan namelijk mislukken en ook dat ziet iedereen. Nou en. Dat openbaar durven falen, maakt juist dat mensen willen bijdragen aan jouw succes.

6. Benader de media
Vergeet niet om de media op de hoogte te brengen van je campagne. Dit kun je vanaf de allereerste campagnedag doen, maar ook later in het proces. Stuur journalisten een e-mail of een tweet met een linkje naar je project. Laat ze zien wat je doet. Wees oprecht en laat ook hen de urgentie van je project een beetje voelen.

7. Rekenen
Je weet pas zeker dat je de eindstreep hebt gehaald als de teller op 100 procent staat. Zijn er dan niet een paar positieve signalen waar ik hoop uit kan putten? Jawel, pin me er alleen niet op vast. In het boek van Erwin Blom lees je hier ook over. Mijn campagne duurde 30 dagen. Als je in de eerste vijf dagen al 25 procent van je streefbedrag hebt opgehaald, dan is dat een goed teken: er is draagvlak voor jouw idee (maak een screenshot van de teller en deel die op social media!).

Na tien dagen stond de teller bij mij op 52 procent, hartstikke gaaf natuurlijk! Iedereen die ik tegenkwam zei: ‘je gaat het zeker halen!’, maar daar was ik nog niet zo zeker van. Als iedereen dit namelijk blijft zeggen, maar niet meer doneert, dan komt er niks van terecht. Maak een nieuwsbrief over hoe de eerste week verliep, je de eerste 50 procent behaalde en hoe je de strijd voor de laatste 75 procent aangaat. Vertel je verhaal!

8. Richt je op honderd donateurs
Als je kijkt naar alle projecten die succesvol zijn afgerond, dan hadden die allemaal rond de honderd donateurs. Heb je hier invloed op? Ja. Je kunt dit sturen door de juiste donatiebedragen vast te stellen. Je wilt je campagne voor iedereen toegankelijk maken, maar met een startbedrag van vijf euro haal je de 4000 euro niet mee binnen. Stel daarom een hoger basisbedrag vast. Ik koos voor vijftien euro en dan: 25, 50, 100, 250. 500, 750 en 1000 euro. Wil je een hoger bedrag ophalen, schroom dan niet om te starten met 25 of 50 euro.

9. Bedank mensen
Bedank ieder persoon die doneert, mailt, liket, deelt of op welke manier dan ook bijdraagt aan jouw droom. Je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken, niet voor iedereen is het mogelijk om geld te doneren, maar ze delen wel je verhaal. En dat is heel veel waard.

10. Wees trots op jezelf
Dat je überhaupt deze stap al hebt genomen, mag je trots op zijn. Je gaat de eindstreep met 100 procent halen of niet, iedereen kan met je meekijken. Je hebt jezelf in het diepe gestort. Ook als je de eindstreep niet haalt, moet je trots zijn op jezelf. Crowdfunding is namelijk niet je doel op zich of waar je het voor doet in je leven. Jouw verhaal – jouw doel – is muziek maken, verhalen maken, fotograferen, reizen, studeren, ontwerpen, of nog iets anders. En dat doel gaat niet verloren.

Volgende keer in deel 3: afronden van van campagne en waarmaken!
In een volgend blog deel ik tips hoe je de campagne goed kunt afronden en hoe dan verder. Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tien tips. Als je aanvullingen hebt dan hoor ik het graag.

Heel veel succes!