Tijdens mijn werk als PR consultant bij Coopr interviewde ik wekelijks journalisten voor de PR-Klaagmuur. Tien vragen over de samenwerking met de mensen uit de PR wereld. Om journalisten een keer niet te spammen met persberichten maar om te leren hoe we de samenwerking kunnen verbeteren. Na heel wat interviews schreef ik in 2011 het blog ‘Top 10 verboden woorden in een persbericht’. Lees en leer. 

Nu 2011 is begonnen, zijn de goede voornemens een veel besproken onderwerp. Wat wil je dit jaar echt wel doen en waar wil je vanaf? Privé kun je een hoop bedenken maar sta ook eens stil bij je vakgebied. Hoe wil jij je in 2011 onderscheiden? Wil je je persbericht verbeteren? In de PR-Klaagmuur vragen we de journalisten welke woorden ze niet willen tegenkomen in een persbericht. De top 10 verboden woorden in een persbericht heb ik voor je op een rijtje gezet. Daarnaast vind je vijf tips waar je mee mag gaan stoeien. Heel veel succes. En denk er aan hé.. deze tien woorden dus NIET!

Top 10 verboden woorden in een persbericht

  1. Uniek
  2. Innovatief
  3. Eerste
  4. Succesvol
  5. Exclusief
  6. Spectaculair
  7. Marktleider
  8. Experience
  9. Oplossing
  10. Suggestie

Vijf Gouden tips
De PR-Klaagmuur is in 2010 door een hoop journalisten ingevuld. Hieruit kwamen prachtige tips voor ons als PR professionals. Hieronder de top 5:

1.  Maak je pitchmail persoonlijk. Een intro met ‘Ha Piet’ wordt wel op prijs gesteld.
2.  Ken de structuur en redactieagenda van het medium waar je je persbericht heen wilt sturen.
3.  Ken je medialijst door en door. Stel je medialijst voor elke klus opnieuw samen. Leer van de persberichten die niet aankomen bij de journalist en verwerk deze informatie in je medialijst.
4.  Laat je zien op social media. Hoe bereikbaar ben je voor de journalist op Twitter, LinkedIn of Facebook?
5.  Durf een keer nee te zeggen tegen je klanten. Sommige persberichten moet je niet willen versturen naar je hele medialijst. Je relatie met de journalist is heel wat waard.

Reactie Anton-Jan Thijssen:
“Dus jouw suggestie is om geen exclusief persbericht te maken over mijn unieke en innovatieve klant die als marktleider als eerste succesvol een spectaculaire en ludieke experience heeft bedacht? Bedankt voor de oplossing van mijn vraagstuk!”

Deze blogpost verscheen 4 januari 2011 op www.coopr.nl