7 tips voor succesvolle voorbereiding crowdfunding campagne

1 Posted by - 2 november 2015 - Communicatie, de Koffiefilter

Bijna een jaar geleden hakte ik de knoop door om via crowdfunding geld op te halen voor het boek van mijn project de Koffiefilter. Binnen drie weken stond de teller op voordekunst.nl op 4800 euro! Tijdens de crowdfunding campagne heb ik mijn ervaringen bijgehouden. In de komende blogs zal ik deze als tips met je delen. Hieronder deel 1: zeven tips voor een goede voorbereiding.

1. Lees het boek Crowdfunding van Erwin Blom.
Nog voordat ik wist dat ik ooit zou gaan crowdfunden had ik dit boek gelezen. Het boek Crowdfunding is een inspirerend boek over wat de voordelen van crowdfunding zijn en wat je ervoor moet doen. Ik leerde dat je plan urgentie moet uitstralen. Dit moet terugkomen in je verhaal, planning en structuur. Het boek leest makkelijk en staat vol handige basistips.

2. Wat is je verhaal?
Het allerbelangrijkste dat je vooraf duidelijk moet hebben is wat je wil vertellen en waarom andere mensen jou moeten helpen. Dat jij iets een goed idee vindt wil nog niet zeggen dat anderen er ook zo over denken. Je moeder vindt het zeker een goed plan, maar daar heb je nog geen honderd donateurs mee overtuigd.

Schrijf het verhaal voor jezelf op en ga met een klein groepje mensen in gesprek over wat zij interessant vinden aan jouw project of dienst. Wanneer willen zij bijdragen? Dit helpt je bij het formuleren van de wervingstekst op de crowdfundingssite.

3. Maak een overzicht van potentiële donateurs.
Je wil de eindstreep met succes halen. Daarvoor moet je wel realistisch zijn. Ik heb vooraf een lijst gemaakt met alle potentiële donateurs. Met het project de Koffiefilter was ik al twee jaar onderweg. Wekelijks deelde ik via Facebook, Twitter, e-mail en een nieuwsbrief een nieuw Koffiefilterverhaal. Hierdoor had ik al een goed netwerk als basis opgebouwd dat ik voor de crowdfunding kon inzetten.

Je hebt zo’n lange lijst nodig. Geloof me. Mijn lijst bestond uit bijna driehonderd mensen. Zet alle namen die in je opkomen in een document (Excel, Google Docs, Evernote), inclusief e-mail adressen en een inschatting van wat ze doneren. Deze lijst heb ik vervolgens uitgebreid met LinkedIn-contacten, kennissen, vakgenoten, mensen met wie je wel eens koffie hebt gedronken, oud-docenten en ga zo maar door.

Het belangrijkste:

  • E-mailadressen: door die direct te verzamelen bij alle persoonsnamen, kun je straks na livegang snel communiceren.
  • Schatting donatie: ja, dit voelt gek. Alsof je iets te zeggen hebt over iemand zijn portemonnee. Nee, dat heb je zeker niet. Maar door een ruwe inschatting te maken van wat mensen zouden doneren, maak je inzichtelijk of jouw streefbedrag haalbaar is of dat je ook nog andere middelen (sponsorwerving) moet inzetten.

In eerste instantie verwacht je dat je familie en vrienden de eerste zijn die zullen doneren. Ze zijn altijd zo enthousiast als je vertelt over je werk. Maar vergis je niet! Niet iedereen van deze groep doneert direct. Veel vrienden en familie zullen pas in een later stadium of helemaal niet doneren. Je moet het in het begin hebben van de mensen die echt geloven in jouw project.

4. De video: maak deze zo persoonlijk mogelijk.
We kijken tegenwoordig liever naar een video of foto’s dan dat we nog lappen tekst lezen. De video is daarom het belangrijkste uithangbord van je campagne. Als je het verhaal (tip 2) goed hebt uitgewerkt, kun je nu bepalen wat je laat zien in de video. Maak je video zo persoonlijk mogelijk. Mensen willen jou zien. Ze willen dat jij hen vertelt waar ze aan bij kunnen dragen en hoe ze onderdeel worden van jouw succes.

Schrijf voor jezelf een script waarin je elke scène van de film kort beschrijft. Wat wil je laten zien, wat ga je vertellen en hoe komt dat over. Hiermee zorg je er ook voor dat de video niet te lang wordt. Ik adviseer om de video niet langer dan anderhalve minuut te maken. In de eerste dertig seconde moet de kijker al beslissen of hij of zij het interessant vindt om door te kijken en met een pakkende afsluiter moet je de kijker binden en overhalen om te doneren.

Bekijk hieronder de video voor mijn crowdfunding campagne voor de Koffiefilter:

5. De video: investeer in kwaliteit
Met je eigen iPhone heb je al snel een redelijk goede video gemaakt. Toch ben ik er voorstander van om door iemand anders je video te laten maken. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een goede camera en een microfoontje maken het resultaat strakker en voor de kijker leuker om naar te kijken. Niemand houdt van plaatsvervangende schaamte en gemompel. Dit kost je geen duizend euro. Er zijn genoeg mensen met camera-ervaring die je voor een redelijk bedrag willen helpen. Vraag maar op Twitter of e-mail Iman-Pieter Duin. Hij maakte mijn Koffiefiltervideo.

6. Maak een medialijst
Zorg dat je niet alleen je netwerk op de hoogte brengt van je crowdfunding campagne, maar ook relevante media. Maak een medialijst met mediatitels die jouw verhaal mogelijk willen delen. Van lokale tot landelijke media, je mag ze allemaal vertellen wat je van plan bent. Belangrijk is wel dat je je even verdiept in welke journalist jouw verhaal ook daadwerkelijk relevant vindt. De economieredactie zit namelijk niet te wachten op een sociaal buurtproject. Ikzelf stond tijdens mijn campagneperiode in de Volkskrant en mocht over de Koffiefilter vertellen op de radio. Dit leverde veel publiciteit op én onverwacht grootse donaties!

7. Zorg voor een lege agenda
Crowdfunden is gratis, maar het kost wel tijd. Veel tijd. Zorg dat je tijdens de gehele periode beschikbaar bent om te communiceren over je project. Je moet tijd hebben om elke dag te mailen, twitteren, facebooken, mensen bedanken, updates plaatsen en acties te bedenken.

Volgende keer: tips voor tijdens je crowdfunding campagne
Ik kan nu alvast verklappen dat ik die periode een zenuwslopend proces vond. Hoe ik dit heb overleefd, vertel ik je volgende keer.Hopelijk heb je iets aan deze zeven tips. Er zijn er vast nog meer, dus schroom niet hieronder jouw ervaring en tips te delen. En als ik je kan helpen in de voorbereiding van je campagne, stuur een e-mail naar contact@marielouisevandorp.nl, dan bespreken we wat mogelijk is.

Veel succes!

Foto: Michael Coghlan (CC)

No comments

Leave a reply