de Koffiefilter #8 met Diederik van Kollem

0 Posted by - 14 maart 2013 - Tekst, de Koffiefilter

De Koffiefilter: elke donderdag een nieuw gesprek over ondernemen, PR, creatie of iets anders. Voor de Koffiefilter #8 sprak ik Diederik van Kollem, freelance creatief en art director bij Goud activatie. In 2012 studeerde hij ‘summa cum laude’ af aan de Junior Academie voor Art Direction en ontving voor zijn eindproject de zilveren vlam. Een gesprek over creativiteit, verschil tussen kunst & reclame en inspiratie. ‘Wat doe je met de dingen die je ziet? Als je twee, voor het oog, alledaagse dingen kan combineren naar iets nieuws, dan ontstaan er boeiende dingen.’

Verwonderen
Waar haal jij je inspiratie voor nieuwe ideeën vandaan? ‘Heel veel ideeën komen voort uit wat ik zie. En belangrijk vind ik wat je doet met de dingen die je ziet. Er ontstaan nieuwe boeiende dingen als je twee, voor het oog, alledaagse dingen kunt combineren. Hoe bewegen mensen zich bijvoorbeeld voort in de supermarkt, wat valt me op in een overvolle treincoupe met telefonerende mensen of wat kun je nog meer met een LEGO-blokje. Nieuwsgierigheid en rondkijken, zorgen voor veel verwondering. Daarnaast is het goed om dingen ook vast te pakken en te voelen. Bijvoorbeeld dat LEGO-blokje, we weten allemaal hoe het er uitziet en je kunt er online veel afbeeldingen van vinden. Maar hoe voelt het blokje, hoe ziet de onderkant er uit en valt me dan iets op waar ik mee verder kan.’

Reclame of kunst
Op dit moment werkt Diederik bij een activatiebureau en mag voor diverse klanten activatieconcepten bedenken dat merken én mensen in beweging brengt. ‘Frustrerend aan het vak vind ik soms dat gekke of uitdagende dingen niet mogen. De klant vindt het dan te spannend en blijft liever bij een (veilig) basisidee. Natuurlijk is het dan de kunst om samen met de klant tot iets vernieuwends en opvallends te komen waar zij zich ook goed bij voelt. Maar het mag van mij soms wel wat gewaagder en radicaler. Daar zit voor mij ook het verschil tussen reclame en kunst. Reclame moet je toetsen aan de behoefde van de klant. In kunst mag je doen wat je wilt, zonder grenzen en ben je zelf degene die bepaalt waar het heengaat.’ Als freelancer ontwierp hij onder andere de stopmotion voor Vrij Festival en het nieuwe logo van Winkel 43 in Amsterdam. Komend jaar hoopt hij iets van zijn eigen werk op tv te zien. De Koffiefilterzin ‘I never finish anyth’ bevestigt me dat we nog veel mooi creatief werk van hem gaan zien. En een tip voor iedereen: ‘Ga de straat op en laat je verwonderen. In theorie is iedereen creatief.’

De Koffiefilter 
Met een persoonlijke koffiefilter nodigt Marie Louise voor elke donderdag iemand uit om samen gedachten te filteren. Na afloop lees je op marielouisevandorp.nl over de opvallende, leuke of leerzame punten uit het gesprek. Wil je iemand aanraden of zelf meedoen? Mail naar contact@marielouisevandorp.nl.

No comments

Leave a reply