de Koffiefilter met Ebele Wybenga

0 Posted by - 17 januari 2013 - Tekst, de Koffiefilter

De Koffiefilter: elke donderdag een nieuw gesprek over ondernemen, PR, creatie of … Vandaag de aftrap met Ebele Wybenga, freelance journalist (NRC Handelsblad, Adformatie) en copywriter. Een gesprek over de toegevoegde waarde van journalistiek voor merken. ‘In 2013 moeten we de aandacht van het publiek terugwinnen met wat oprecht interessant is’. Op dit moment schrijft hij een boek over de Editorial Age dat dit voorjaar uitkomt.

 

Echte aandacht
Op welke verandering hoop je in de communicatie/marketingwereld voor 2013?
‘Dat opdringerige zelfpromotie naar de achtergrond verdwijnt en dat er ruimte komt voor interessante verhalen die mensen uit zichzelf willen zien en horen.’

‘Adverteerders zoeken naar nieuwe manieren om hun publiek te bereiken. Sommigen worden uitgever, van inhoud die kan concurreren met onafhankelijke media. Hier zie ik een kans voor journalisten. Merken, geef een journalist de ruimte om een onderwerp wat jouw business raakt te onderzoeken en daarover te publiceren. Push daarbij niet je eigen product naar voren maar jouw perspectief als merk, jouw kijk op de wereld. Laat je doelgroep zien wat de moeite waard is met jou als gids.’ Als beste Nederlandse voorbeeld noemt Ebele het blad Rails, het maandblad van de NS, dat gratis werd verspreid in Nederlandse treinen. ‘Het was niet de bedoeling dat je het blad mee naar huis nam. Toch deden veel reizigers dat, een compliment.’

Van meester en gezel naar Koffiefilter
In november 2012 sprak ik met Ebele over hoe je nou als startende freelancer kunt blijven leren. Je hebt geen baas bij wie je kunt afkijken maar wel een netwerk. We gingen uit elkaar met dat de gedachte dat een meester en gezel-achtige opzet waardevol zou zijn. Ik zou er over nadenken en van me laten horen. En zo nodigde ik Ebele deze week uit voor de Koffiefilter. ‘Ik vind het een heel leuk plan! Een mooie vorm om met verschillende mensen je gedachten te filteren. Voel je vereerd als je voor de koffiefilter wordt uitgenodigd.’

5 Comments

  • Henri Hamlet 17 januari 2013 - 15:58 Reply

    Smaakt naar meer, echter, ik zit iedere dag in de trein, al meer dan twee jaar, en heb maar één keer dat Rails tijdschrift gezien in de trein. Wat doe ik verkeerd?

    • Marie Louise 17 januari 2013 - 20:38 Reply

      Henri, dank je wel voor je reactie! Helaas geeft de NS het blad Rails niet meer uit. Goeie reis!

  • Theo van der Meer 17 januari 2013 - 18:06 Reply

    Pakkende titel voor een rubriek die naar meer smaakt.

    • Marie Louise 17 januari 2013 - 20:34 Reply

      Ha Theo, leuk je reactie! Hoe gaat het met jou en Pradd? Groet!

    Leave a reply